Welke motorhome moet ik kopen?

zaterdag 20 mei 2017

Welke type motorhome voor wie?

Stel jezelf volgende vragen:

Het grote aanbod brengt mensen in verwarring. Wat is voor mij de juiste
camper? Met een kort vragenlijstje vooraf wordt het nemen van de juiste
beslissing al heel wat makkelijker.
Hoeveel geld wil ik uitgeven? Hoe groot is mijn gezin? Hoeveel plaats heb ik in de zitgroep nodig? Hecht ik belang aan een goed uitgeruste keuken en aan een grote badkamer? ...

Welke type motorhome voor wie?

Stel jezelf volgende vragen:
Het grote aanbod brengt mensen in verwarring. Wat is voor mij de juiste camper? Met een kort vragenlijstje vooraf wordt het nemen van de juiste beslissing al heel wat makkelijker.
-Hoeveel geld wil ik uitgeven?
-Hoe groot is mijn gezin?
-Hoeveel plaats heb ik in de zitgroep nodig?
-Hecht ik belang aan een goed uitgeruste keuken en aan een grote badkamer?
-Moet het laadvermogen groot zijn?
-Waarvoor zal ik de camper vooral gebruiken? Worden het stadsbezoeken of verre reizen?
-Reis ik enkel in het warme seizoen of ga ik ook ’s winters op stap?
-Gaan er fietsen mee of andere grote sportattributen?
-Mogen de fietsen buiten de wagen vervoerd worden of heb je ze liever binnen?


De voertuigtypes:
Hoe nauwkeuriger je weet over welke eigenschappen je camper moet beschikken, des te gemakkelijker wordt de uiteindelijke keuze. De hele zwik motorhomes delen wij in vijf categorieën in: de camperbussen, de ingerichte bestelwagens, de vans en halfintegralen, de alkoven en de integralen.

Een definitie geven van een campervan wordt moeilijk. De Fransen maken het zich gemakkelijk: alle campers die van een oorspronkelijke bestelwagencarrosserie – met grote schuifdeur – zijn afgeleid, noemen zij fourgon, zeg maar: busje. Recent kon je stellen dat een campingbus het nauwste bij een personenwagen aansloot: compact, flexibel, snel en… zonder natte cel. Met de hergeboorte van de Westfalia Club Joker is daar echter verandering in gekomen. Het mag een wonder heten, maar de VW T6 is zo pienter ingericht, dat hij – ondanks zijn beperkte afmetingen – over een heuse badkamer met toilet en douche beschikt. De meeste camperbussen beschikken over een keukentje, een flexibele zitgroep en een opklapbaar dak met daarin twee extra slaapplaatsen. De basisvoertuigen zijn de VW T6, de Fiat Scudo en de Mercedes Viano. Wagens met een verhoogd kunststoffen dak zijn beter geschikt voor een gebruik in de vier seizoenen. In zo’n opgeklapt dak slapen, is nogal frisjes. Een campingbus kun je ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer inzetten. Twee mensen vinden er perfect hun draai in, maar met kinderen erbij wordt het tijdens de reis vrij eng.


Op dat punt ben je met een ingerichte bestelwagen beter af. In acht van de tien gevallen verzorgt de Fiat Ducato de dienst. Vermogens lopen van 115 tot 177 pk en daarmee ben je vlot en zelfs zuinig onderweg. Een verbruik van minder dan 9 liter is mogelijk. Ruwweg heb je ze in lengtes tussen 5,4 m en 6,4 m. Ze zijn ideaal voor twee personen, maar bij een aantal buscampers kan het met meer. Een hefdak is een zeldzaamheid, maar je hebt wel steeds een toiletruimte. De Ducato heb je in drie verschillende hoogtes en sommige fabrikanten vervangen het metalen dak door een exemplaar in GFK met een eigen vormgeving. Vandaag de dag zijn de bedopstellingen identiek met die van de motorhomes met een aparte opbouw.

Alhoewel beide hierboven vermelde types motorhomes grondig van elkaar verschillen, worden ze meestal onder één groepsnaam genoemd: campervan. Andere frequent gebruikte namen zijn camperbus of buscamper.



Veruit het populairste campertype is de halfintegrale mobilhome, of ook wel eens semi-integraal genoemd. Een Buscamper is een twintigtal centimeter smaller. Je hebt ze voor de prijs van een ingerichte bestelwagen en het zijn de 6 m-modellen die helemaal in opmars zijn. De halfintegraal biedt aan de designers meer variatiemogelijkheden bij de inrichting. Vooral de grotere leefruimte en de betere isolatie werken in hun voordeel. Aan het aantal configuraties van het interieur lijkt geen einde te komen. De meest geliefde indeling is die met een centraal bed in de lengte, met een ruimtebadkamer aan het voeteneind ervan. Ook bijzonder gesmaakt wordt de halfintegraal met hefbed of paviljoenbed boven de zitruimte. Deze configuratie levert op zijn minst vier slaapplaatsen, en toch blijft de opbouw elegant en gestroomlijnd.


Gezinnen met drie tot vijf kinderen voelen zich eerder tot een alkoof camper aangetrokken. Deze campers zien er met hun dikke alkoof boven de bestuurderscabine wat lomper uit, maar ze bieden wel een bedstede aan zeven slapers. Een voordeel is de lagere prijs, een nadeel is het hogere verbruik. Door de komst van de hefbedden in de Ixeo’s en co hebben de alkoven flink aan populariteit verloren, maar ze zijn toch geknipt voor het grote gezin.



De duurste categorie is die van de integraal motorhomes, waarbij het opvalt dat steeds meer democratisch geprijsde modellen in de catalogus komen. Met hun volledig eigen koetswerk blijven ze toch gemiddeld €10.000 duurder dan een overeenkomstige halfintegraal. Het ruime hefbed boven de bestuurderscabine is een troef. In die cabine gaat het er overigens een flink stuk ruimer aan toe dan in andere modellen, en is het uitzicht naar buiten een pak beter. De slechte toegankelijkheid van de motor is dan weer een nadeel.