Vragen of tips

Veelgestelde vragen en nuttige tips

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over het rijden, onderhouden en leven in een campervan. Of je nu je eerste ‘van’-ervaring overweegt, wilt weten wat er allemaal bij komt kijken, of gewoon ontdekken wat technisch mogelijk is — wij staan voor je klaar met eerlijk en duidelijk advies.

Staat je vraag er niet tussen? Contacteer ons gerust!

Algemeen

    • Gemakkelijk parkeren
    • Rijden door smalle straatjes
    • Niet zo opvallend
    • Minder herkenbaar als motorhome
    • Groot laadvermogen
    • Wendbaar
    • Goed te gebruiken voor woon-werk verkeer, ook als 2e auto te gebruiken
    • De grote schuifdeur open geeft een heerlijk buiten gevoel, ook al sta je binnen te koken.
    • Compact, maar toch een vast bed, een vast toilet en een douche, een vaste keuken en een zithoek.
    • Rijdt als een personenauto, maar je zit wel lekker hoog en je overziet het verkeer daardoor goed.
    • Sterke motor, dus geen zorgen in de bergen
    • Heel veel bergruimte
    • Door het bed op te klappen of weg te halen, een enorme ruimte om van alles te vervoeren
    • Ondanks al die luxe toch een heerlijk kampeergevoel
  • De verzekering van een campervan hoeft niet duur te zijn. Denk er echter aan dat je met een kapitaal onderweg bent die veelal schommelt tussen de 30 000 en 60 000 euro. Bedenk daarbij dat je motorhome de eerste jaren haast niet aan waarde inlevert en dat de kans op schade voor een onervaren camperbestuurder groter is dan voor een oude rot in het vak. Dus is een omniumverzekering misschien toch het overwegen waard.

    Het te betalen tarief wordt bepaald door twee determinanten:

    1. de waarde van de motorhome
    2. en het vermogen (de kilowatt (kw)) van de motor
    • Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid heb je reeds voor een kleine 200 euro
    • Wil je voor dezelfde motorhome een omnium afsluiten dan zal je ongeveer 640 euro moeten betalen.

    U kunt perfect terecht bij u huismakelaar maar er zijn ook een aantal specialisten in het verzekeren van camperbusjes: VKT-verzekeringenRuwelkaD&L verzekeringen

  • Je eerste campervan aankopen is niet evident, en dit om verschillende redenen. Er is dusdanig veel keuze, zoveel verschillen in motorisatie, indeling, afwerking, uitrusting,… dat het bijna neerkomt op een gokspel om onmiddellijk de juiste camperbus aan te kopen. Voor de verkoper is dit ook niet evident, want zelf met het stellen van de juiste gerichte vragen, kan hij niet altijd de “juiste informatie” achterhalen.

    Inderdaad, de vereisten die je als nieuwe gebruiker aan een buscamper stelt, zullen heel zeker evolueren naarmate je gebruik maakt van een kamper en deze manier van reizen leert kennen. Zaak is dus om daar in eerste instantie voldoende tijd aan te besteden en heel zeker één of meerdere trips te ondernemen alvorens over te gaan tot een aankoop. Huur eens een campervan, of vraag aan een vriend of kennis als je hun campervan eens voor een weekend mag gebruiken. Dit zal u heel wat onheil besparen en vooral ook de echte behoeftes leren kennen van uzelf maar ook van de rest van uw familie.

    Een aanrader is zeker ook om te starten met een 2dehands, recent of minder recent afhankelijk van het budget. Het voordeel van een 2dehands is vooral dat u over een langere periode kunt beschikken over een kampeerwagen, tegen een relatief goedkope kostprijs. Een 2dehands campervan verliest immers op één jaar tijd ongeveer 5% van zijn nieuwwaarde. Samen met de kostprijs van verzekering, rijtaks en eventuele stallingskost kan je dus voor een relatief betaalbaar bedrag gedurende een gans jaar over een camper beschikken.

    Koop je die 2dehands bij een professionele verkoper, dan geniet je daarenboven nog over 1 jaar garantie, dus is het risico miniem. Een opmerking echter, wees bij de aankoop van een 2dehands uitzonderlijk aandachtig, dan vooral bij aankoop bij een particulier. Er kan inderdaad heel wat verkeerd gaan op een campervan, en ook de oude eigenaar kent niet altijd de “verborgen gebreken” van zijn camper. Daarenboven worden op de particuliere 2dehands markt soms onrealistisch hoge prijzen gevraagd, specifiek voor de zeer gegeerde camperbus modellen.

Het rijden met een campervan

  • De verzekeringsmakelaar kan met het douanevignet "705" correct ingevuld, de motorhome onmiddellijk online inschrijven.

     

  • 99% van alle camperbusjes zijn gebouwd op een bestelwagen met een totaal toegelaten gewicht van 3.3T of 3.5T. Een B rijbewijs (auto rijbewijs) volstaat hiervoor. Heel uitzonderlijk worden hele grote campervan's wel eens gebouwd op een chassis met een hoger toegelaten gewicht. Voor deze camperbusjes is er een rijbewijs C of C1 verreist.

     

  • Het rijklare gewicht is het gewicht van je camper met alle fabrieksopties inbegrepen en met alle tanks (vers water + diesel + gas) gevuld voor 90%. Daarnaast wordt er ook een bestuurder meegerekend met een gewicht van 75kg. Dit gewicht vind je ook terug op je gelijkvormigheidsattest (of veelal COC genaamd).

    De Maximum Toegelaten Massa (MTM) is het maximale gewicht dat je chassis wettelijk mag vervoeren. Tot en met een MTM van 3.500kg kan je de camper besturen met een rijbewijs B (autorijbewijs), erboven wordt een groot rijbewijs verreist (Rijbewijs C of C1)

    Het verschil tussen het rijklare gewicht en de MTM noemen we het nuttig laadvermogen van de camper. Dit laadvermogen dient echter niet alleen voor bagage, maar kan ook dienen voor de extra passagiers, bijkomende opties in namontage enz... Dwz dat je zelf kunt kiezen wat je met dit laadvermogen doet. Beschik je bv over een laadvermogen van 400kg maar reis je altijd met 4 personen, dan zal in de praktijk niet veel ruimte meer zijn voor extra bagage of accessoires. Ben je meestal maar met 2 op stap, kan je natuurlijk meer bagage of luxe (extra accessoires) toevoegen. Er is slechts een belangrijke regel, overschrijd nooit het wettelijke MTM van je camper.

    Aantal toegelaten personen: rekening houdend met het nuttig laadvermogen van je camper en het aantal wettelijke zitplaatsen met gordel, bepaald de constructeur het wettelijk aantal toegelaten personen. Je mag nooit met meer personen reizen dan het aantal toegelaten personen.

    Een voorbeeld:
    als je een camper hebt met een laadvermogen van 400kg, en je reist met 4 personen van 80kg, dan heb je reeds 320kg van je laadvermogen opgebruikt. Heb je in namontage nog 50kg extra opties laten monteren rest er jou nog slechts 400 - 320 - 50 = 30kg voor extra bagage. Als je bij je volgende trip slechts met 2 personen op stap bent, krijg je 160kg extra laadvermogen! Een handig trukje om extra laadvermogen te bekomen is door met half-volle tanks te reizen. Zo creëert je snel 80 à 100 kg extra laadvermogen. In de praktijk zal bij een weg controle enkel worden gecontroleerd of je niet meer weegt dan je MTM en als je niet met meer personen in de camper zit dan wettelijk toegelaten.

  • Tijdens het rijden moet je, net als in een normale personenauto, plaats nemen op de voorziene zitplaatsen en is het dragen van de gordel verplicht. Je mag dus niet snel even een kop koffie maken, snel een toiletbezoekje houden of eventjes rusten op het bed.

  • In België betaal je enkel een jaarlijkse verkeersbelasting, maar geen Belasting op Inverkeerstelling (BIV) voor je campervan.

    De tarieven in Vlaanderen liggen vast als volgt:

    • MTM: 1500-3500 kg = 132,00 euro/jaar
    • MTM: 3501-7999 kg = 145,2 euro/jaar

    Bron: https://www.vlaanderen.be/te-betalen-verkeersbelas...

    De tarieven in Wallonië zijn hetzelfde, maar daar kan je wel een vrijstelling voor de verkeersbelasting bekomen als je je camper minder dan 30 dagen per jaar gebruikt. Meer info: https://www.wallonie.be/fr/demarches/demander-lexo...

  • Je mag staan op elke plaats waar een wagen mag parkeren of stilstaan. Behalve wanneer een verkeersbord aangeeft dat het verboden is voor campers om op de aangegeven plaats te staan. Daarnaast zijn er ook plaatsen speciaal voorzien voor campers. Deze plaatsen zijn volledig vrij of je moet een gering bedrag betalen. Zogenaamde camperplaatsen variëren van een eenvoudige staanplaats tot plaatsen waarbij een vrij uitgebreide dienstverlening aanwezig is zoals: drinkwater, lozen afvalwater, sanitair enz…Er bestaan kaarten en boeken waarop je deze plaatsen gemakkelijk kan vinden.

  • De recente toestellen zullen zelf aangeven wanneer een update nodig is. Het kan geen kwaad om dit jaarlijks eens te controleren.

  • Bij een gasverwarming is dit niet toegelaten, dit betreffende de veiligheid. Indien je camper beschikt over een speciale gasontspanner ofwel crashsensor dan kan dit wel. Al onze huurwagens zijn voorzien van dit type gasontspanner. Zo geniet je van een zorgenloze vakantie.
    Bij een dieselverwarming kan je gerust de verwarming opzetten tijdens het rijden.

  • Op kentekenbewijzen van iedere campervan staat hoeveel geldige zitplaatsen een motorhome heeft. Op het kentekenbewijs kunt u dus het maximale aantal (technisch mogelijke) zitplaatsen voor volwassen personen voor gebruik tijdens het rijden nalezen. Deze zitplaatsen in de motorhome moeten voorzien zijn van goedgekeurde gordels.

  • Het is beter als de waterpomp niet blijft aanstaan. Dit om schade te voorkomen, denk maar aan een klein lekje terwijl de waterpomp water blijft pompen.

  • Wanneer de maximale toegelaten massa minder dan 3500 kg bedraagt kun je deze besturen met een B rijbewijs.

    Indien de maximale toegelaten massa meer dan 3500 kg bedraagt dien je in het bezit te zijn van een C(1) rijbewijs.

  • De dakluiken en de vensters van de leefruimte mogen niet open staan tijdens het rijden, want dit kan schade veroorzaken.

  • We raden een bandenspanning van tussen 4,2 en 4,8bar aan. Maar het hangt er natuurlijk van af hoe zwaar de motorhome geladen is. 4,5bar zowel vooraan als achteraan is meestal perfect, maar bij zware belading mag je dit gerust opdrijven tot 4,8bar.

  • We raden aan om minstens elke 15.000 km eens langs te gaan bij de erkende garage.

  • De motorhome zal dit aangeven op het dashboard indien je nog 2000 km kan rijden met de hoeveelheid die op dat moment nog aanwezig is. Het is aan te raden altijd wat reserve bij te hebben in de kofferruimte.

Het woongedeelte van de camper

  • Truma combi gas (klassieke/analoge bediening) werkt niet

    • Staat de gasfles open? Zit er nog voldoende gas in de fles?
    • Is de batterij van het woongedeelte voldoende geladen? Probeer de batterij eerst bij te laden met 220V of door motor te doen draaien.
    • Is de zekering van de verwarming nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een vlammetje of radiator.

    Truma combi gas (digitale bediening) werkt niet

    • Staat de gasfles open? Zit er nog voldoende gas in de fles?
    • Is de batterij van het woongedeelte voldoende geladen? Proberen batterij eerst bij te laden met 220V of door motor te doen draaien.
    • Is de zekering van de verwarming nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een vlammetje of radiator.
    • Foutcode vragen die op het scherm komen staan in de handleiding met de oplossing.

    Truma combi diesel (digitale bediening) werkt niet

    • Is er nog voldoende diesel in de tank? Indien niet, zal je eerst moeten gaan tanken.
    • Is de batterij van het woongedeelte voldoende geladen? Proberen batterij eerst bij te laden met 220V of door motor te doen draaien.
    • Is de zekering van de verwarming nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een vlammetje of radiator.
    • Foutcode vragen die op het scherm komen staan in de handleiding met de oplossing.

    Eberspächer of Webasto werkt niet

    • Is er nog voldoende diesel in de tank? Indien niet, zal je eerst moeten gaan tanken.
    • Is de batterij van het woongedeelte voldoende geladen? Proberen batterij eerst bij te laden met 220V of door motor te doen draaien.
    • Is de zekering van de verwarming nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een vlammetje of radiator.

    Werkt de frigo nog steeds niet? Neem dan contact op met onze experts!

  • Dat kan tot 20 min in beslag nemen.

  • Dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden (aantal personen, temperaturen, verbruik...). Een hele ruwe schatting: in de zomer kan je met 1 woonbatterij 2 tot 3 dagen vrij kamperen, met 2 woonbatterijen 4 tot 6 dagen. Maar je kunt het best voor jezelf eens uittesten. Het is ook sterk afhankelijk als de koelkast al dan niet op 12V werkt. Bij compressiekoelkasten is het daarom altijd aan te raden een extra woonbatterij bij te plaatsen.

  • Zorg er zeker voor dat de boiler, de verswatertank, de vuilwatertank en de waterleidingen leeg, proper en verlucht zijn. De kraantjes (keuken, douche ..) mogen open blijven staan en de pomp mag afliggen. De koelkast mag op een kiertje blijven staan nadat hij grondig gereinigd is geweest. Zorg ervoor dat de batterijen volledig opgeladen zijn en dat je ze regelmatig aansluit op stroom gedurende de stalling. Dit zijn de belangrijkste tips, maar om je campervan alle nodige zorg te geven, raden we aan dit artikel over het stallen van je camper door te nemen.

  • Ja. Normaal gezien is er immers een laadregelaar geïnstalleerd in je camper die ervoor zorgt dat het zonnepaneel de woonbatterijen automatisch zal opladen. Is dat niet het geval, dan is er waarschijnlijk iets mis met de laadregelaar en kan je best even contact opnemen met specialisten.

  • Bij AGM batterijen (Absorption Glass Matt) zit de elektroliet (accuzuur) in een poreuze glasfibermat. AGM accu’s zijn bestand tegen hoge en langdurige ontlaadstromen. De AGM Accu is dan ook veel meer bestand tegen diepontlading en kan vele malen meer worden ontladen, waardoor ze een langere levensduur kennen.

  • Stel dat er hevige wind op komst is moet de luifel direct dichtgedraaid worden, ook wanneer deze vochtig is. Maar dan is het wel sterk aangeraden om deze binnen de 24 uur terug open te zetten om voldoende te kunnen drogen. Ook moet erop toe gezien worden dat er geen takken of bladeren meer aanwezig zijn bovenop de luifeldoek wanneer de luifel ingedraaid wordt, dit zou kleine scheuren kunnen veroorzaken. Klik hier voor meer info over het onderhoud van luifels.

  • Wanneer het buiten heel erg warm is, kan het zijn dat je frigo moeite heeft met de temperatuur voldoende te doen dalen. Het kan helpen om de verluchtingsroosters zoveel mogelijk in de schaduw te plaatsen. Let er ook op bij extreme hitte dat je de koelkast niet op zijn maximale intensiteit zet, dit zou een omgekeerd effect kunnen hebben.

  • De meeste campervans zijn voorzien van een sensor die zal aangeven wanneer een WC-cassette vol is. Maar voor hygiënische redenen is het aan te raden niet te wachten tot deze helemaal vol is (dan wordt hij ook heel zwaar om te verplaatsen). We raden aan deze om de 2 à 3 dagen te ledigen. Zo zal je ook geurhinder voorkomen.

  • Dit wordt ten sterkste afgeraden, de satelliet zou namelijk kunnen overwaaien en ernstig beschadigd worden.

  • Eerst en vooral moet je er goed op letten dat je aangesloten bent op de netstroom (1) of gebruik kan maken van 220V door een omvormer (2). (1) Op de meeste campings is de beschikbare stroom beperkt, in veel gevallen kunt u 4 of 6 ampère afnemen. Dat komt overeen met een stroomverbruik van ongeveer 900W tot 1400W. (2) Houd er wel rekening meer dat er lichte en zwaardere omvormers bestaan. Bij een lichte omvormer (bv. 375W) kan je niet verwachten dat een apparaat van 1500W genoeg stroom zal krijgen.

  • In de meeste gevallen niet. Maar er zijn een paar uitzonderingen van merken waarbij de woonbatterij niet kan opgeladen worden zonder dat de 12V op het bedieningspaneel ingeschakeld is. Dit zal duidelijk aangegeven worden bij de levering van de camper.

  • Zorg er zeker voor dat de boiler, de verswatertank, de vuilwatertank en de waterleidingen leeg zijn. De kraantjes (keuken, douche ..) mogen open blijven staan. De koelkast mag op een kiertje blijven staan nadat hij grondig gereinigd is geweest. Dit zijn de belangrijkste tips om je camper winterklaar te zetten, lees dit artikel om nog meer tips bij het reizen in winterse omstandigheden.

  • Dat zal waarschijnlijk de Frost Control zijn. De vorstklep zorgt ervoor dat de boiler leegloopt bij koudere temperaturen (4 -6°C) om te voorkomen dat het water in de boiler bevriest en onherstelbare schade aanricht.
    In dat geval is het aangeraden de verwarming aan te zetten zodat het campervan opwarmt. Daarna kan je de vorsklep terug dicht te draaien en de boiler opnieuw vullen met water.

  • Het is altijd aan te raden om de avond voor het vertrek de koelkast in werking te zetten. Best is de campervan aangesloten op stroom om de batterijen niet te veel te belasten bij het koelen van de frigo.

  • Neen, er is een veiligheid aanwezig die de dieselverwarming uitschakelt wanneer er slechts 20% diesel overblijft in de dieseltank.

  • Laat de batterij zeker 24 uur opladen alvorens je deze terug gebruikt. Als de batterij gedurende enkele dagen onder dit kritisch niveau blijft, begint deze te sulfateren, wat onherstelbare schade berokkent aan de batterij. Probeer hem terug op te laten met behulp van een druppellader. Als dat niet lukt, zal je de batterij moeten vervangen. Tip: om dit te voorkomen laad je de woonbatterij best regelmatig op (om de 2 weken 24 uur), dit bevordert de levensduur van de batterij. Lees hier meer info over het correct onderhouden van je motorhomebatterijen.

    • Staat de waterpomp aan? Aanleggen doe je op bedieningspaneel van de campervan.
    • Controleer de zekering van de waterpomp. Te vinden in zekeringskast 12V, aangeduid met een kraantje.
    • Staat de vorstveiligheid van Truma open? Vorstveiligheid zit op verschillende plaatsen bij iedere motorhome.

    Als dit allemaal in orde is en je krijgt nog steeds geen water, neem dan even contact op met onze experts.

  • De motorhome moet aangesloten zijn op netstroom vooraleer de 220V stopcontacten in de camper gebruikt kunnen worden. Is dat het geval, controleer dan even de laadpaal, op oudere campings kan het al eens voorkomen dat het niet optimaal werkt. Je merkt het al snel als je de oplader van je gsm aan de paal hangt. Ben je 100% zeker dat je goed aangesloten bent op stroom, en werken ze nog steeds niet? Neem dan even contact op met onze experts.

  • Het is aan te raden om elke 3 maanden de verwarming eens een goed halfuur op 30 graden te zetten, zo blijft er minder vuiligheid achter in de filter.

  • Dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden (aantal personen, temperaturen, verbruik...). Een ruwe schatting: in de winter met een gasverwarming kan je 4 dagen met één gasfles, terwijl je in de zomer dan weer een maand kan met één gasfles vermits je de verwarming weinig tot niet gebruikt. Heb je een dieselverwarming, dan kan je ook in de winter langere tijd met één gasfles vermits enkel het kookvuur en de koelkast gas verbruiken. Voor meer info over veilig gasgebruik in de camper, klik hier.

  • Gelieve je vuilwater en toiletcassette NIET zomaar in de riool te legen. De meeste staanplaatsen en campings zijn uitgerust van met speciale lozingsplaatsen en chemische toiletten. Je parkeert je motorhome boven de lozingsplaats om dan de tank te legen. De toilet cassette haal je manueel uit de camper en maak je leeg in de daarvoor voorzien chemische toiletten.

  • Het is aan te raden om de campervan zo waterpas mogelijk te plaatsen. Dit bevorderd de werking van de apparaten, denk maar aan de koelkast. Bovendien zit en lig je gemakkelijker en je voorkomt dat er dingen omvallen. Dankzij een kleine waterpas zie je meteen of je recht staat of niet en met levellers kan je snel corrigeren waar nodig. Er bestaan ook hele handige automatische nivelleringssystemen, neem hiervoor contact op met onze werkplaats.

  • Frigo werkt niet op gas:

    • Staat de gasfles open? Zit er nog voldoende gas in de fles?
    • Staat het rode kraantje binnen open? Meestal te vinden in een kast onder de frigo of keuken.
    • Is de zekering van de frigo nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een sneeuwvlokje.

    Frigo werkt niet op 220V:

    • Is de motorhome aangesloten op 220V?
    • Is de 220V zekering van de motorhome niet gesprongen? Meestal te vinden bij de andere zekeringen.
    • Is de zekering van de camping niet gesprongen? Informeer je bij de infobalie van de camping.
    • In geval van Thetford frigo: fiche met oranje draad in loskoppelen, bevindt zich achter het onderste verluchtingsrooster buiten (kan ook de oplossing bieden indien de frigo niet van bron wil wisselen).
    • Is de zekering van de frigo nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, er staat normaal tekening van sneeuwvlokje bij.

    Frigo werkt niet op 12V

    • Draait de motor van de wagen?
    • Heeft de relais overgeschakeld? Dit kan je horen door een “klik” na het starten van de wagen
    • Bij bepaalde motorhomes zit er een aparte zekering hiervoor. Meestal te vinden in “Boite relais de sécurité (zekering 5 ampères). Of ook zekering op algemene zekeringskast 12V (3 of 5 ampères), aangeduid met 2 verbonden batterijen.
    • Is de zekering van de frigo nog in orde? Zekering is te vinden in de zekeringskast 12V, aangeduid met een sneeuwvlokje.

    Werkt de frigo nog steeds niet? Neem dan contact op met onze experts!

    • Staat de gasfles open? Is er nog voldoende gas in de fles?
    • Is de batterij voldoende geladen? Probeer eerst de batterij bij te laden met 220V of door motor te doen draaien.
    • Is de zekering nog in orde van de boiler? De zekering is te vinden in de zekeringskast 12V.
    • Staat de waterpomp aan?

    Werkt de boiler nog steeds niet? Neem dan contact op met onze experts!

  • Werkt de satelliet van je campervan niet of vindt hij geen signaal?

    • Staan er geen obstakels voor de satelliet (zuiden moet vrij zijn)? Verzet de motorhome indien nodig.
    • Is de batterij voldoende geladen? Probeer de batterij eerst bij te laden met 220V (motor niet doen draaien want dan gaat de antenne automatisch dicht).
    • Zitten alle kabels goed in?
    • Blijft de antenne draaien? Mogelijks update nodig of ander probleem. Eventueel kop (van satelliet zelf, op het dak dus) klein beetje naar rechts draaien als men ver in het zuiden zit (Zuid-Spanje e.d.).

    Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze experts!

  • Krijg je geen beeld op je TV van satelliet, DVD of andere?

    • Staat de TV op de juiste bron?
      • “Source” of “Input” op “Satelliet TV” (AVTEX) of “HDMI” zetten
      • “Source” of “Input” op DVD zetten
      • “Source” of “Input” op andere nodige bron zetten
    • Zitten de kabels goed in? Controleer alle kabels van satelliet, HDMI…
    • Ligt de decoder (indien aparte decoder) aan?

    Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze experts!

Op zoek naar reisinspiratie voor jouw vanlife?

Ontdek de mooiste reisroutes, rechtstreeks van onze eigen camperaars! Onze collega's en klanten delen hun favoriete bestemmingen, meest bijzondere tussenstops en geheime plekjes die je in geen enkele reisgids vindt. Hun passie is de start van jouw vakantie!

Praktische vragen? Ook die krijgen één voor één een antwoord in onze FAQ!